Menu Close

Visuele identiteit: hoe je jouw doelgroep beter bereikt

Om een visuele identiteit of ‘branding’ te creëren, moet elke onderneming haar merkimago bepalen. Eén van de voornaamste factoren is het logo. Maar hoe maak je de juiste keuze? Het logo van een onderneming heeft een driedubbel doel: impact creëren, de waarden van de onderneming uitdrukken en een businessdoelstelling grafisch vertalen. Een logo bundelt die drie marketingwaarden.

De juiste visual kiezen, waar je jouw ‘branding’ op baseert, is soms een kwestie van toeval, maar doorgaans wordt daar heel grondig over nagedacht.

  • Bepaal eerst je boodschap. Daardoor kan je het emotionele benadrukken en meer impact creëren bij jouw doelpubliek. Daarom zie je vaak beelden van gezinnen, prestaties of vrijheid in reclamecampagnes voor auto’s, en dat vóór je het product zelf ziet.
  • Gebruik originele beelden, in plaats van afbeeldingen, foto’s of video’s die cliché geworden zijn. Hetzelfde geldt voor algemene foto’s die je vindt in alle beeldbanken. 
  • Test en hertest verschillende mogelijkheden. Vergelijk de impact van verschillende visuals op jouw doelgroep. Richt je vervolgens vooral op degene die het meest aanspreekt. 

Het recept voor een geslaagde visuele identiteit

Dat is hetzelfde voor alle soorten activiteiten. Maar de ingrediënten variëren. Er is niet echt één soort beeld dat meer past bij de ene activiteit dan bij een andere. We zouden ook snel in clichés vervallen, zoals hierboven vermeld.

Het ‘juiste’ beeld voor jouw bedrijf is een compromis tussen voldoen aan de verwachtingen van je eindklant en het imago van jouw kernactiviteiten.

Stel jezelf dus deze vragen:

  • Wat wordt er gezocht in de medische sector? Een gevoel van veiligheid en empathie.
  • Wat is het doel van de modebranche? Sociale erkenning.
  • Wat verwachten we van een ondernemer in de bouwsector? Vakkennis, ernst en kwaliteit.
  • Wat hoop je te vinden wanneer je bij een bedrijf solliciteert? Een gevoel van erbij te horen en een samenkomst van waarden …

Focus dus op een visuele identiteit die inspeelt op deze punten en die zinvol is, zowel voor jouw doelgroep als voor jouw bedrijf.

Definieer en positioneer jouw onderneming

Om de visuele identiteit van jouw onderneming te bepalen heb je niet altijd dezelfde middelen nodig. Ook de medewerkers of departementen die je erbij moet betrekken kunnen verschillen. Er zijn verschillende factoren:

  • De strategie op korte, gemiddelde en lange termijn.
  • De grootte: de visuele identiteit kan ieders verantwoordelijkheid zijn: van sales, marketing of interne communicatie, tot de e-commerceverantwoordelijken en de HR-afdeling. In een kmo zijn er sowieso niet veel afdelingen met meerdere medewerkers. De visuele identiteit kan echter ook door één en dezelfde persoon worden beheerd. Uitbesteden is ook niet noodzakelijk.
  • De doelstellingen: je moet weten of je jouw omzet wil verhogen, je bekendheid een boost wil geven, buzz wil creëren enz. Als je dat weet, weet je of je je moet richten op de stabiliteit, de waarden van je bedrijf of de creativiteit.

Weten hoe je jouw medewerkers kunt betrekken en jouw klanten kunt ontmoeten

Een succesvolle visuele identiteit creëren is weten hoe je over jezelf en anderen kan praten. Zorg dat al je medewerkers achter jouw logo staan en betrek ze bij de ontwikkeling ervan. Aarzel ook niet om je doelgroep te ontmoeten: sociale netwerken en forums staan vol met meningen en andere opmerkingen. Het is een schat aan informatie over de verwachtingen van diegenen aan wie jij jouw producten en diensten wil aanbieden. Kortom, het is een manier om uw logo te testen en daarna het imago van je merk/je branding. Op termijn geef je jouw business een boost.

 

Bron: Bizcover

Deel dit bericht:

Meer berichten: