Menu Close

Restaurant De Zwaan schudt modder snel af

10 juni had alles om een mooie afsluiter van een verlengd pinksterweekend te vormen. Maar dat was buiten een niets ontziende onweersbui gerekend. In een mum van tijd stond Sint-Truiden en omgeving blank. Ook restaurant De Zwaan in Groot-Gelmen bleef niet gespaard. “De modder stond binnen anderhalve meter hoog. Even vreesde ik dat ik de boel definitief kon sluiten”, getuigt uitbater David Bormans. “Gelukkig schoot Plevoets Verzekeringen ter hulp: dankzij onze waterdichte brandverzekering openden we amper vijf dagen later alweer de deuren.” Een terugblik op een hallucinant relaas.

“We waren die avond bijna volledig volgeboekt”, herinnert David zich. “Ik stond klaar om naar het restaurant te vertrekken toen ik telefoon kreeg van mijn buurman: mijn poort had het begeven onder druk van een modderstroom.” Toen David een kwartier later arriveerde, was het kwaad al geschied: “Zelfs de brandweer kon niks tegen het noodweer beginnen. Lijdzaam keken we toe hoe de kelder – de kern van ons restaurant – zich vulde met modder.”

Loodzware koelcellen tegen plafond

De ondergrondse verdieping – een totaaloppervlakte van 150 m² – stroomde tot op anderhalve meter hoogte vol. “De stock, de machines in de voorbereidingskeuken, alle ijskasten, het serveer- en feestmateriaal, de toiletten en de douches voor het personeel: alles moest eraan geloven. De loodzware koelcellen werden zelfs tegen het plafond gestuwd. Heel even vreesde ik dat ik mijn zaak definitief moest sluiten.” Maar dat was buiten Plevoets Verzekeringen gerekend. “Ik schrok wel even toen David me de beelden van de ravage doorstuurde”, vertelt zaakvoerder Stef Plevoets. “Vrije dag of niet, op zo’n moment doe je als verzekeraar wat je moet doen. Want elke minuut dat een zelfstandige niet kan werken, is er één te veel. Ons doel was duidelijk: David zo snel mogelijk weer aan de slag helpen.”

Waterdichte brandverzekering

Daarna ging alles vliegensvlug. “We maten diezelfde maandag nog de eerste schade op, vonden een gespecialiseerde poetsfirma en regelden een onafhankelijke expert”, zo blikt Stef terug. “Pas als je iets aan de hand krijgt, besef je hoe belangrijk een verzekering is. Dat geldt zeker bij een brandverzekering. Als er sprake is van schade staan we dadelijk aan jouw zijde.”

De expert gaf onmiddellijk groen licht aan het poetsteam. Er werd tevens een specialist inzake modderbestrijding ingeschakeld, die de opruiming aanzienlijk versnelde. Nadat vijf vrachtwagens slijk weggehaald waren, kon het eigenlijke reinigingswerk beginnen. Een team van zeven man ging daarmee door tot zaterdagmiddag. “Diezelfde avond, amper vijf dagen nadat het noodlot toesloeg, konden we weer mensen ontvangen”, vertelt David. “De impact van mijn brandverzekering overtrof mijn stoutste dromen.”

Onmiddellijke voorschotten voor belangrijkste materiaal

Een hele opluchting voor de zaakvoerder, maar de tweede stap moest nog gezet worden. “Zo goed als de hele kelderverdieping moest vervangen worden”, aldus David. “Als je een lakse verzekeringsmakelaar onder de arm neemt, wacht je soms wekenlang op je geld. Dankzij het kordate optreden van Stef en zijn collega’s ontvingen wij echter al snel twee voorschotten, zodat we de belangrijkste materialen opnieuw konden aankopen. De weken nadien kregen we de nodige tijd en ruimte om een volledige inventaris op te stellen van alle vernielde spullen. Intussen is ook de definitieve uitbetaling gebeurd.”

Previous slide
Next slide

Deel dit bericht:

Meer berichten: